zeilen in 2017

Omdat ik alle zeilposts op dit blog neerzet, lopen de data door elkaar. 
Hieronder vind je een verslag van ons eerste jaar samen op de Emerald

Maart 2017

Soms krijg je een tweede kans.

Robert en ik zijn weer bij elkaar.
Samen Zijn.
Samen Genieten.
Samen Leven.
💗
Genieten, Leven, Liefhebben,
mijn levensmotto, 
komt met hem tot uitdrukking.
Dankbaar!
 En dus zijn we volop plannen aan het maken;
Voor weekendjes samen op pad met zijn zeilboot of met Belle.
Voor een zomervakantie samen,
Voor een leven samen...
Een huppelend hart heb ik...
Een tweede kans...
en ik zeg er volmondig Ja tegen.
Dankbaar!

💗💗💗

Waterweekendje

Wat een prachtig weer was het dit weekend. Robert en ik trokken vandaag, zondag, 
naar Hellevoetsluis waar we eerst een zeiljacht van binnen bekeken en 
daarna heerlijk langs het strand wandelden. 
Ik kan het niet laten om dan met de voeten het zuiverende zeewater in te gaan. Heerlijk!
 
Zaterdag heb ik mijn waterdoop gehad op het zeilschip van Robert. 
Samen zeilden we richting Willemstad. Het waaide flink en ik vond het best spannend 
maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik me thuis ga voelen op het water.
Zeilen met alleen de Fok vanwege de harde wind.
Robert, heerlijk relaxed in het zonnetje.

Volgende keer gaan we met Belle op pad.
Wat een rijkdom mag ik ervaren.

Fijn dat je meeleest.
💜

Groenblauw met een vleugje roze.

Ik ben aan de slag gegaan met een kussenovertrek en een windlicht voor op de boot.
De wolletjes voor het windlicht komen uit mijn onuitputtelijke voorraad.
Ik brei met drie draden tegelijkertijd.
Dit is het eindresultaat geworden, happy!
Ik koos een mooi fris groen kleurtje voor een kussenovertrek.
mooie kabels; 
omdat ik heel graag kabels brei, 
omdat het iets stoers heeft, 
omdat ik een mooie betekenis zie 
in de ineenstrengeling van de verschillende wegen die samen komen.

Pasen 2017

 
 Ik ben absoluut geen waterrat, sterker nog, zwemdiploma's heb ik niet (oké, alleen een duikbrevet) 
en sporten op het water is niet direct het eerste waar ik aan denk bij sportieve acties. 
En toch mag ik nu ervaren hoe het is om op het water actief te zijn, om echt te (leren) zeilen. 
💗
De afgelopen Paasdagen zijn we vanuit de jachthaven aan het Hollands Diep, 
waar de zeilboot van Robert ligt, gaan varen.
We startten zaterdag op de motor; er was een enorm sterke tegenwind en 
je kunt op het Hollands Diep niet gemakkelijk laveren vanwege de vele vrachtboten 
(het mag officieel ook niet). 
Na ongeveer 4 uur varen hebben we aangelegd in de oude jachthaven van Willemstad,
 een prachtig vestingstadje.
Uitzicht vanuit de boot op de molen van Willemstad.
Sinaasappels persen voor het Paasontbijt
Daar bezochten we het Mauritshuis, een museum over de geschiedenis van Willemstad 
met een prachtige zolder met allerlei attributen uit het verleden van de omgeving van Willemstad; 
onder andere prachtige geborduurde, gehaakte en gebreide lappen. 
Een onverwachte schat ontdekken op een zolder, prachtig!
 Souvenir de ma Jeunesse, schoollapjes, stoplapjes
 Een lap geborduurd met wol
Open naaiwerk, haak- en breiwerk.
💗
Op zondagmiddag trokken we verder met als doel jachthaven De Put in Nieuwendijk, 
een jachthaven tegenover het prachtige eiland Tiengemeten
Wederom was er een sterke tegenwind en gelukkig konden we dit stuk wel laveren. 
Pfieuw...en dat is hard werken...
...een stukje varen en overstag gaan, een stukje varen en overstag gaan...en dat ruim 3 uur lang...
een vermoeiende bezigheid maar wel één die voldoening geeft en mij een echte kick gaf toen ik 
eenmaal een beetje doorkreeg hoe en op welk moment je wat met de touwen en zeilen moet doen.
In deze jachthaven was het in tegenstelling tot de jachthaven van Willemstad,  heel erg rustig.
We lagen aan een mooie steiger en hebben er genoten van de zon en de wind.
Op maandagmiddag zeilden we met volle zeilen en flink scheef hangend (best spannend) met een mooie wind in bijna 3 uur weer terug naar de haven. 
Natuurlijk was Huggie ook aan boord.
💗
De serene rust die ik op maandag heb ervaren, toen na het hijsen van de zeilen de motor uitging 
is niet te beschrijven. Ik 'zakte in de stilte'....even helemaal niets, een mooie ervaring van Zijn.
Meditatief bijna, het rustige kabbelen van de golfjes tegen de boeg, de zon in mijn gezicht....
hmmm...ik ben om, zeilen is een prachtige (water)sport!

Fijn dat je meeleest.
Een warme groet,
Noor
💗


Lekker lang weekend zeilen


Op Koningsdag vertrokken we in alle vroege richting de haven om ons klaar te maken voor een weekendje zeilen.
We zijn gestart met een heerlijk zonnetje en flinke wind tegen.
Heerlijk zeilen richting de Grevelingen.
Drie schutsluizen en ettelijke overstagbewegingen tussen veel beroepsvaart verder, kwamen we in Bruinisse aan.
In Marina Bruinisse lagen we aan een mooie, rustige steiger.
Vrijdag 28 april maakte ik kennis met de Grevelingen. Een prachtig vaargebied met veel eilandjes en een prachtige natuur. Halverwege kwam deze meeuw op de reddingsboei zitten en voer een poosje met ons mee. Omdat we nog steeds wind tegen hadden, gingen we met grote regelmaat overstag, dat vond meneer iets te veel van het goede en dus vloog hij weg. Een bijzondere ervaring, je hoort hem niet aankomen vliegen, ineens zit hij er en blijft kalm zitten. Zo mooi! 
We overnachtten in de haven van Brouwershaven. Brouwershaven, de geboorteplaats van Jacob Cats, is een mooi stadje met een gezellig pleintje, een aantal winkeltjes, een molen, een museum en een grote kerk.
Daar aten we asperges, lekker culinair op een kleine tweepitter, heerlijk kokkerellen op de boot; 
puur genieten! 
Het weidse uitzicht vanaf de dijk bij Brouwershaven; prachtige wolkenluchten, het gladde water en de serene rust met alleen de geluiden van de vele vogels...life is good 💗
De derde dag, 29 april, begonnen we aan de terugtocht richting Dinteloord. 
Adembenemend!
Halverwege de Grevelingen zat er ineens weer een meeuw op de reddingsboei...het was de derde keer voor Robert dat er op hetzelfde deel van dit gebied een meeuw op de boot landde...welke boodschap komt hij brengen? 
Het was overigens windstil en als er al een zuchtje wind kwam was het een tegenwind, dus voor de derde dag al laverend in de goede richting varen.
Wachten voor de kapotte sluis.
Rond een uur of half vijf kwamen we aan bij de tweede sluis, De Krammersluis, deze bleek defect te zijn. Een groot aantal schepen zat al uren vast in de sluis en het leek er op dat we aan een steigertje voor de sluis zouden moeten overnachten. Rond een uur of zeven konden we onverwacht toch mee in de tweede sluis die voor een werkschip opengezet werd. De andere sluis werd handmatig opengezet en de boten die al uren vastzaten mochten eerst en wij pasten er nog net bij. 
Je kunt eigenlijk niets plannen op het water; zandbanken, windstille dagen, kapotte sluizen...altijd wel een onverwachte gebeurtenis. 
Na de sluis voeren we met een prachtig laag zonnetje richting Oude Tonge, een mooi historisch stadje met een heftig verleden met de watersnood van 1953.  
Om daar te komen voeren we door een smal watertje...
...en kwamen we uit bij een bijzonder mooie plek met een haventje midden in Oude Tonge. 
De boot wordt me al wat eigen, dus zit ik regelmatig aan het roer (een helmstok in dit geval) en lukken de verschillende handelingen bij het zeilen me steeds beter. 
Op zondag 30 april moesten we nog een aardig eind overbruggen om in onze thuishaven te komen. De weersverwachting was dat er windkracht 5 zou zijn, met uitschieters naar windkracht 6 en jawel, voor de vierde dag op rij hadden we wind tegen. Dus de stormfok ging voorop en het grootzeil werd twee keer gereefd, dit om het zeiloppervlak te verkleinen. 
Dat maakte het comfortabeler om laverend te zeilen.
 Het is heerlijk om samen te zeilen.
💗
Fijn dat je meeleest.
Warme groet,
Noor

Hemelvaart 2017

Hemelvaartweekend 2017 
was een combinatie van klusjes en relaxt genieten van het mooie weer.
Donderdag hebben we hout (de oude schutting) gezaagd voor de houtkachel en 
Robert heeft het houthok een nieuw uiterlijk gegeven.
De nieuwe bewoners kunnen hun lol op; genoeg (aanmaak)hout om de houtkachel heerlijk te laten snorren de komende winter.
Vrijdag vertrokken we naar de jachthaven en daar hebben we enkele klusjes gedaan...
(Robert met name 😅 )
...en vervolgens was het gewoon genieten van de gesprekjes in de jachthaven 
en een heerlijke rust in de schaduw. 
Lekker koken...en lekker eten..
...en relaxt genieten van een heerlijke rosé...
Zaterdagmiddag hebben we de zeilen gehesen en hebben we later op de middag aangelegd bij een mooring (een ankerplek midden op het water) in de buurt van Tiengemeten.
 
Er was een flinke deining, maar dat was heerlijk om op weg te dromen...
Een prachtige zonsondergang!
Wel even een apart idee, dat je midden op een meer ligt te dobberen en dus daar ook de nacht doorbrengt. Ik vond het wel even spannend, maar ben in het volste vertrouwen dat we de ochtend erna nog op de zelfde plek zouden liggen toch in slaap gevallen...
Zondagochtend om 7 uur lagen we al in het water. 
De zwemtrap wordt uitgeklapt, dan komen we weer gemakkelijk aan boord.
Ik ben geen waterrat, maar ik kon de verleiding niet weerstaan.
...gedurende de ochtend doken we er nog een paar keer in...
een heerlijke verkoeling op de verder zo warme dag.
Natuurlijk is Huggie altijd bij me. 
Ik heb inmiddels twee kussens gebreid... 
Hier vind je het patroon voor het blauwe "love" kussen, 
het groene kussen is een eigen ontwerp, daar is geen patroon van...
...en ook de eerste pannenlap voor aan boord is klaar. 
Hier vind je het patroon voor de wafelsteek die ik gebruikte voor deze pannenlap.
Heerlijk om iets om handen te hebben aan boord. Soms is het hard werken met de zeilen en de wind en soms is het heel rustig en is er tijd om iets te doen.
Zondag eind van de dag voeren we weer richting de jachthaven. 
Er was weinig wind en die kwam ook nog van achteren. 
De fok en het grootzeil worden dan zo wijd mogelijk gezet 
om elke windvlaag optimaal te pakken...
Maandag ben ik van Puttershoek naar huis gefietst. 
Een prachtig tochtje door een klein stukje van de Hoeksche Waard, Barendrecht en Rotterdam. 
Het was zo'n 35 kilometer fietsen.
De Hoeksche Waard; mijn toekomstige woonplek; 
eind van de zomer verhuis ik er naar toe.

Een heerlijk weekend zit er weer op.
Ik kan hier wel aan wennen hoor!
Fijn dat je meeleest.
Warme groet,
Noor
💜

Zeilvakantie 2017


Ik voel me steeds meer op mijn gemak op de zeilboot.

Twee en een halve week zijn we op het Zeeuwse water geweest. 
 Hieronder volgt een verslagje van onze zeilvakantie.
De eerste dag zeilden we naar Bruinisse, 
een mooie, grote en moderne jachthaven op Schouwen Duiveland.
Ons doel van deze vakantie:
uitrusten, genieten en zo veel mogelijk van de omgeving zien. 
Kersen eten en tegelijkertijd schuilen voor de regen.
Dus huurden we de dag erop fietsen en  fietsten we van Bruinisse langs pittoreske 
dorpjes naar prachtig Zierikzee.
Van Bruinisse zeilden we over de prachtige Grevelingen naar Scharendijke. 
Het is druk op het water en ik vind dat toch wel spannend...blijft iedereen wel op zijn eigen koers 
en zijn er geen onverwachte bewegingen...
In Scharendijke is de jachthaven aardig vol maar we krijgen een mooi plaatsje toegewezen.
En ja, na een dagje varen wordt er weer een dagje gefietst. 
Via Renesse naar Burgh Haamstede waar we familie van Robert ontmoeten. 
Een prachtige tocht door de duinen...wat is het toch ook mooi in dit deel van Nederland!
Na een fantastische zeiltocht met 6.1 knopen van Scharendijke terug naar Bruinisse varen we door 
richting Sint Annaland. 
Was het weer 's morgens nog goed, 's middags slaat het om. 
We gaan op de motor verder vanwege de wind tegen en het mindere weer. Een ervaring op zich.
Onderweg kwamen we nog een zandbank tegen waar ruim 30 zeehonden lagen te rusten. 
Wat een bijzonder en prachtig moment vond ik dat. Op de achtergrond de Zeelandbrug.
hoog water
laag water
In de jachthaven van Sint Annaland maakten we kennis met het getijde.
4 keer per dag is er afwisselend hoog en laag water. 
Keek je een deel van de dag over de dijk, een ander moment keek je tegen de dijk...
Sint Annaland ligt op het eiland Tholen en met de gehuurde fietsen 
hebben we het hele eiland rond gefietst. De prachtige kleuren van het water inspireren me enorm...
Prachtige vergezichten op de polders en op het lage water waar vogels zich vol kunnen eten 
aan de krabbetjes en oesters die voor het oprapen liggen.
Dit landschap blijft boeien, het verveeld me nooit!
Van Sint Annaland zeilden we naar Wemeldinge.
's Middags fietsten we naar Yerseke, waar we een boot bezochten die te koop is (is het niet geworden). 
...en zagen we de mossel en oesterkweekbassins. 
Ik wist niet dat dit zo werkte maar dit gaat al decennia lang op deze manier...weer wat geleerd.
De dag erna fietsten we naar Goes en bezochten we het museum 
waar een mooie expositie is van borduurwerken van Jeanny Cobben. 
Wat een mooie collectie heeft ze opgebouwd, prachtig! 


schilderijen, mapjes, speldenkussentjes en natuurlijk haar prachtige Souvenir de ma Jeunesse!
's Avonds was er een prachtige zonsondergang met een bijzon aan de linkerkant van de zon. 
Aarde, lucht, water, vuur...het thema dat al jaren met mij is komt op deze momenten flink binnen.
Ik kan enorm genieten van dit prachtige schouwspel van de ondergaande zon...
Deze zee egel spoelde aan, ik heb hem weer in het water gezet, hopelijk heeft hij het overleefd.
Deze prachtige zeemeermin staat voor de ingang van de oude haven van Wemeldinge mooi te zijn!
We wilden naar het Veerse meer, er waren meer mensen die dat bedacht hadden, 
de sluis lag dus flink vol, het is wat passen en meten maar met vijf rijen dik en 6 rijen lang, 
gingen er veel boten mee.
We hebben de boot in Kamperland aangelegd, dat ging trouwens niet zonder slag of stoot. 
We kregen in de stromende regen en flinke wind een box aangewezen, 
maar daar pasten we niet in, halverwege bleef het schip hangen tussen de palen van de box. 
Met een hoop getrek en geduw van mijn en Roberts kant kwamen we los, 
daarna mochten we in een eigenlijk te grote box liggen...hahaha, mooi moment!
De wind hield ook de volgende dag aan, met de gehuurde fietsen namen we de pont naar Veere, 
zie je op de vorige foto de schuimkoppen op het water?
Via Veere fietsten we langs de Noordzeekust verder..prachtig weer maar nog steeds stormachtige wind.
Van Kamperland voeren we via de sluis in Veere (waar het weer enorm druk was) door naar Middelburg)  
Lekker haken in het zonnetje in de jachthaven van Middelburg. 
De dag erna fietsten we met weer gehuurde fietsen naar Arnemuiden waar ik wol kocht 
bij Jeanet van Blij-dat-ik-brei. Altijd leuk om daar even langs te gaan. 
We fietsten verder naar Vlissingen en door de duinen weer naar Middelburg terug. 
Een prachtige tocht langs Westerschelde en Noordzee.


Mooie mensen, al zeg ik het zelf 💖
Even rekenen of we via de Noordzee terug naar de Oosterschelde kunnen. 
De wind, het getij en het weer moet wel meezitten anders doen we het niet...
maar...
het ziet er goed uit dus varen we van Middelburg naar Vlissingen 
om de dag erna over de Noordzee naar de Roompotsluis te zeilen. 
Spannend vooruitzicht, maar als we het nu niet doen, wanneer dan wel?
Aangroei van oesters in de sluis.
Dus varen we maandag in alle vroegte naar de sluis, waar ruim 2 meter verval is en 
varen daarna de Westerschelde op. 
Met Vlissingen aan de rechterkant...
...en flinke en snelle boten aan de linkerkant van ons. 
Er komt ook een groep snelle boten voorbij; ik weet het niet hoor...wie het eerst in Engeland is?
Dit geeft wel enorme golven en dat maakt zo'n tochtje dan wel weer spannend. 
Echt misselijk waren we niet, maar een gevoel van 'katterigheid' was er wel..
lekker crackers en bananen eten om bij te blijven.
Goed blijven letten op de betonning, want zandbanken liggen er ook...
Om vervolgens na 6 uur en 30 kilometer varen en bovendien een fantastische ervaring rijker, 
voor de sluis naar de Oosterschelde te liggen...wowow, wat mooi dat we dit samen mochten ervaren!
Na de sluis zijn we verder gezeild naar Colijnsplaat. 
Daar staat een tempel voor Nehalennia, beschermgodin voor de zeevaarders. 

Op de dag dat we er aan kwamen kreeg ik van Milan te horen dat hij de dag erna 
zijn eerste klus als Marof ging starten, in New Castle...toeval?
Ik heb dus een vlindertje voor Milan bij haar neergelegd.
Ook voor ons heb ik er een neergelegd, prachtig moment van stilstaan op deze prachtige en serene plek. 
Op veel plaatsen rond de wateren in Zeeland staan van deze boxen. Er wordt van de voorbijgangers gevraagd om gevonden zwerfvuil erin te deponeren om de wateren en de omgeving schoon te houden. Mooi initiatief!
Mooi stiltemomentje 's avonds...
En na een heerlijke dag varen ....
...overnachten we de laatste nacht van onze vakantie aan een mooring. 
Niet de meest rustige plek zo bij de Volkeraksluizen, maar een heerlijk gevoel van vrijheid...
met niets om je heen dan water.... 
Na een onrustige nacht varen we naar onze thuishaven. 
Vlak voor we de haven indraaien springt een hertje het water in om zodra ze ons ziet 
weer rechtsomkeer te maken om de kant weer op te klauteren.
Een mooie afsluiting van een bijzonder mooie vakantie.
Huggie vaart natuurlijk ook mee deze vakantie....
Ons doel hebben we wel gehaald; veel gefietst,veel gezien, veel genoten van elkaar en 
van de mooie Zeeuwse wateren en de prachtige dorpjes. We hebben zeehonden, 
een bruinvis en veel verschillende vogels gezien. 
De vruchtbare polders brachten ons vers fruit en groente en mooie vergezichten; 
op en rond het water blijft het altijd boeien, geen dag is gelijk! 

Fijn dat je meeleest.
Warme groet, Noor

oktober...

Er was een prachtig weekend voorspeld en Robert en ik zijn een weekendje op de boot geweest. 

Heerlijk rustige avond in de jachthaven en een prachtige zeiltocht rondom Tiengemeten. 
Er stond iets te weinig wind voor het mooie, maar toch de hele dag tot zonsondergang 
onder zeil geweest.
En wat was het druk, veel zeilliefhebbers namen het er nog even van.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met Rote Grütze van Lübeck naar Hellevoetsluis...deel 2

Puur Genieten

Zomer 2020 deel 3