September op de Rote Grütze

September
een maand van klusjes, ontdekken, genieten en ontmoeten
Voor anker bij Tiengemeten.
Wat is het toch een prachtig schip en wat zijn we blij met haar!
Deze zonsondergang is er een om nooit te vergeten; 
de intense kleuren in de lucht en op het vlakke water nabij Tiengemeten...
sprakeloos!

⚓⚓⚓

 Bij de Rote Grütze hoort een Dinghy, een bijboot met buitenboordmotor.

In de vakantie hebben we hem niet bekeken, maar nu we zo heerlijk rustig voor anker lagen was het een mooi moment.
Deze dinghy is redelijk compact verpakt en is makkelijk op te pompen en weer op te bergen. 
Er zitten ook peddels bij, dus een stukje roeien is goed te doen.
Robert heeft hem vooral gebruikt om de kras van de aanvaring met het vrachtschip tijdens de vakantie, te behandelen met twee componenten lak.
Ook in de jachthaven zelf hebben we dinghy een paar keer opgepompt en gebruikt om verschillende lijnen van de steiger naar de palen te leggen en om nog wat verfwerk te doen.
Met de grootschoot hijsen we de bijboot in en uit het water...
 We hebben landvasten gemaakt en daarbij kwam nogal was splitswerk kijken. 
Gelukkig heb ik dat ooit wel eens gedaan, dus na even oefenen lukte het best goed. 
                                          Grütze ligt nu stevig met vaste lijnen in haar box.

⚓⚓⚓

We hebben al aardig wat mensen op bezoek gehad die onze nieuwe schip komen bewonderen. Familie en vrienden die meegeleefd hebben met onze zoektocht en ons gevolgd hebben tijdens onze trip terug naar Nederland.
Jos en Jaap, vroegere surfvrienden van Robert, kwamen langszij toen we voor anker lagen bij Tiengemeten.

René en Dorien met de twee meiden, kwamen daar ook langs aan het eind van hun vakantie en maakten deze mooi foto van Grütze toen ze weer wegvoeren.
Met Yannick en Ymke maakten we een mooie zeiltocht op het Haringvliet.
Milan en Nathalie zijn langs geweest
en dan heb ik nog veel mensen niet genoemd, maar die inmiddels de weg naar de steiger hebben gevonden en met ons genieten van het leven in de jachthaven...
We zijn enorm blij met ons plekje in de jachthaven in Hellevoetsluis en zijn er bijna elk weekend te vinden.

De kluslijst is nog lang; de elektra pakt Robert aan, we willen een kachel plaatsen en we willen de apparatuur en kaarten moderniseren, maar we hebben de hele winter om er mee aan de slag te gaan.
Het schip blijft in het water deze winter, dus we zullen er heel regelmatig zijn zijn...
Ik sluit deze september herinneringen af met een voor ons alles zeggend gedicht uit het blad 'Waterland van Friesland'

Refleksjes

Ik laitsje nei de mar
De mar laket werom

Ik dûnsje yn de see
De see dûnset werom

ik knipeagje nei de fontein
De fontein knypeaget werom

Ik stek myn tonge út nei de wetterplasse
De wetterplasse hat de gek mei my

Ik boartsje mei de refleksjes fan it wetter
It wetter dat dit lân foarme hat

Hjir lit ik mysels sjen
Ik bin fry

Fijn dat je meeleest.
Warme groet,
Robert en Noor
❤️








Reacties

Populaire posts van deze blog

Met Rote Grütze van Lübeck naar Hellevoetsluis...deel 2

Puur Genieten

Zomer 2020 deel 3