Op zoek naar een nieuw schip

Bezochte schepen

Deze schepen hebben we bezocht;

* juni 2017; We bezichtigen een VandeStadt Caribbean 40
* augustus 2017; We bezichtigen een Wibo 36.
* september 2017; We bekeken een VandeStadt Caribbean 40 (en deden een bod)
* september 2017;  We bekeken een VandeStadt Caribbean 40.
* september 2017; We bekeken een Cumulant 45 (is verkocht).
* maart 2018; We bekeken een mooie maar doorleefde VandeStadt 44.
* maart 2018; We bekeken een Bruce Roberts met te weinig stahoogte.
* mei 2018; We doen een bod op een Koopmans Vanguard 1300 (is niet gehonoreerd)
* juni 2018; We bekeken een helaas verwaarloosde Colin Archer.
* Juli 2018; We bezoeken een VandeStadt Caribbean 40.
* augustus 2018; we bezoeken en doen een bod op een mooie VandeStadt Forna 37  
* augustus 2018; we bezichtigen nog een VandeStadt Forna 37
* september 2018; We bezichtigen een prachtige VandeStadt Caribbean 40.
* september 2018; We bezichtigen een VandeStadt 44 (te veel werk (en roest) aan).
* oktober 2018; We bekijken een Rekere 36. (zeil uit de mast en te weinig slaapruimte)
* november 2018; we bekijken een Vandestadt Scorpion 49 (uit de verkoop gehaald).
* maart 2019; we hebben onze zinnen gezet op een Koopmans Vanguard 1300. Dit schip    ligt in Italië en we hebben na positief contact met de eigenaar een reis gepland naar     Noord Italië maar 1 dag voor ons vertrek krijgen we bericht dat het schip verkocht is. We     balen van de manier waarop het gegaan is.
* april 2019; er wordt een schip geveild in Sint Annaland, we gaan voor de zekerheid toch maar even kijken.
* april 2019; we reizen af naar Lübeck en worden verliefd op deze Koopmans Vanguard 1300, doen een bod en komen tot overeenstemming!


Nog niet gevonden wat we willen maar doordat we verschillende schepen hebben bezocht weten we steeds beter waar onze voorkeur naar uitgaat.

30 april 2019; we hebben ons schip gevonden en gaan haar klaar maken voor de mooie reizen die we in gedachten hebben!


Mei 2018; Welk schip wordt het? 

foto van Internet.

Wordt regelmatig ge-update.

Onze wensen voor een nieuw schip.
Robert is daar heel duidelijk in voor wat betreft het materiaal waarmee de romp is gebouwd en Noor vindt het slaapcomfort en de ruimte in het kombuis belangrijk.
Dit zijn al een aantal aspecten wat een zoekrichting duidelijker maakt.
Maar er zijn zoveel prachtige schepen gebouwd de afgelopen decennia dat we een selectie maken in wat haalbaar is en wat niet.

Dus worden de volgende vragen gesteld:
* Wordt het een stalen of een polyester schip?
* Wat wordt de lengte?
* Wat willen we op termijn?
* Wat vinden we belangrijk?
* Welk type schip vinden we mooi?

Staal of polyester?
Robert gaat vooral voor de veiligheid van een stalen schip. Op open zee liggen mogelijk containers en een stalen schip zal een aanvaring makkelijker doorstaan dan een polyester schip.
Ook is een teak dek geen optie. Vaak is het stalen dek aangedaan door lekkage door het teakhout heen met als gevolg mogelijke roestvorming en dus zwakke plekken.
Maar veel meer mensen maken een trip rond de wereld met een polyester schip dan met een stalen schip.

Wat wordt de lengte?
De minimale lengte wordt 40 foot of 12 meter.
En Noor vindt 13 meter groot genoeg, maar dat is ook weer afhankelijk van welk type schip we kiezen.

want...

Wat willen we op termijn en wat is dan belangrijk?
De lengte van 12-14 meter is fijn omdat we op termijn ons huis willen verkopen en op de boot willen gaan wonen.
De leefruimte wordt dan belangrijk maar ook het comfort van een fijn bed en een redelijk kombuis.
De stahoogte in de kajuit; Robert moet ook rechtop kunnen staan.

Welk type schip vinden we mooi?
De Van de Stadt Caribbean 40 (staal)
De Koopmans Vanguard 1300 (staal)
Jeanneau Sun Oddyssey ds 42 (polyester)

Een schip met een centercockpit heeft de voorkeur vanwege het beschutte zitten op zee en een ruim bed in de achterkajuit.

We speuren dagelijks het Internet af.
We hebben al een aantal schepen bezocht om een beeld te krijgen van de inrichting en ruimte.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Met Rote Grütze van Lübeck naar Hellevoetsluis...deel 2

Puur Genieten

Zomer 2020 deel 3