Tiengemeten

zwemmen
wandelen
en een warm zonnetje
Vrijdagavond waren we in de jachthaven waar we met een vriend een gezellige avond hadden. Zaterdagochtend vertrokken we richting Tiengemeten.
We zeilden aan de wind en ik heb mijn eerste 'overstag' ervaringen aan het roer opgedaan.
De wind was 3 bft, perfect om te leren wanneer je overstag gaat en alle handelingen die daarbij horen; het benoemen: we gaan zo overstag; ja, we gaan nu, vervolgens gaat het roer om, wordt de fok los gemaakt, de fok gaat 'om' en wordt weer vastgezet aan de andere zijde van het schip en zo varen we al zigzaggend over het Hollands Diep.
Omdat er veel beroepsvaart is ben je verplicht om tussen de jachtbetonning te laveren; soms zijn dat lange racken, soms wat kortere. Aan de wind zeilen is best intensief.
Na een poosje draaide de wind en kon ik een mooie lange rack maken tot aan de Haringvlietbrug, daar kunnen we onderdoor en varen we door naar de mooring aan de oostkant van Tiengemeten.
Plan was om het anker te laten zakken, maar door de golfslag hebben we ervoor gekozen om aan de mooring de nacht door te brengen.
mooi maantje
De golfslag duurde de hele nacht, ik had toch weer een katterig(misselijk) gevoel, maar 's morgens was er geen wind meer en zijn we iets dichter bij Tiengemeten alsnog voor anker gegaan. Voor mij de eerste keer, ook weer mooi om te ervaren dat de boot gewoon op zijn plek blijft liggen als je voor anker ligt.
We doen droge kleding in een ton en zwemmen vanaf de boot naar Tiengemeten om daar een wandeling te maken naar de herberg.
Wandelen door de ongerepte natuur, de heerlijke geur van munt en andere kruiden die er weelderig groeien en bloeien.
We zien paarden, hazen, twee reeën, ganzenfamilies en veel verschillende vogels.
Na een heerlijke kop koffie in de herberg van Tiengemeten, lopen we terug naar de plek...
...waar we de ton met zwemkleding hebben liggen en zwemmen we terug naar Emerald.
Ik zwem met de ton; een mooie houvast op deze afstand.
Ik ben geen waterrat, heb geen zwemdiploma's
(overigens heb ik ooit wel mijn duikbrevet behaald ;-) ).
Emerald ligt op de achtergrond mooi stil voor anker.
Robert haalt het anker op.
Het is vrijwel windstil...
...dus we hijsen de Gennaker om elk zuchtje wind op te pakken...
We hebben het grootzeil niet gehesen omdat we voor de wind en soms halve wind zeilen en dan zou er geen/te weinig wind in de Gennaker komen.

De wind draait nogal, is wispelturig, dus de laatste mijlen varen we met alleen het grootzeil op en
gaan we op ons gemakje richting de haven in Strijensas.

Het Hollandsch Diep wordt druk bevaren door beroepsvaart en we komen dan ook regelmatig grote tankers en containerschepen tegen.
Deze was wel heel groot...pfff het is bizar dat wij op maximaal 100 meter afstand voorbij varen...

We mochten wederom een mooi weekendje ervaren.
Het is heerlijk om te genieten van het zeilen, het buiten zijn en van elkaar op deze relaxte manier.